Landgoed Salentein

Het ideale draaiboek voor een relaxte bruiloft

Om je bruiloft relaxed te laten verlopen, is een draaiboek van groot belang. Hoe plan je de dag en welke tijdsduur neem je daarvoor? Wij zullen je hieronder vertellen hoe je een goed draaiboek voor je bruiloft maakt.

Om te beginnen is het belangrijk om te achterhalen hoelang iedereen nodig heeft om zijn of haar werk uit te voeren. Hoelang heeft de kapster nodig voor je haar, hoe lang heeft de visagist nodig voor je make up en hoeveel tijd kost het aantrekken van jouw bruidsjurk? De belangrijkste tip is om voor elke activiteit iets langer de tijd te nemen. Dit voorkomt stress. Het is fijner om tijd over te hebben, dan dat je moet haasten.

Een aantal tijdstippen op je huwelijksdag staan vast. Dit is het tijdstip van de ceremonie en het tijdstip wanneer je de feestavond zou willen starten. Zo weet je hoeveel tijdsduur je hebt voor de activiteiten die je hiertussen wilt plannen. Als je het tijdstip van de ceremonie weet, kun je een ochtendplanning maken. Je weet immers hoe laat je klaar moet zijn.

Laten we beginnen met de ochtendplanning. Dan is het zover; de grote dag! Uiteraard brengt dit ook enige spanning met zich mee. De dag waar je zo lang naar uitgekeken hebt is aangebroken. Trek zal je daardoor niet echt hebben, toch is het belangrijk om goed te eten en te drinken. Vandaar dat je in je draaiboek begint met een goed ontbijt. Drink een kop relax thee en probeer iets voedzaams te eten. Dit zorgt tegelijk ook voor een ontspannen moment. Zorg ook dat je een koffiebreak inlast en een kleine lunch. Niets is zo vervelend als een knorrende maag tijdens de ceremonie.  Dan is het tijd voor haar en make up. Vraag van tevoren hoeveel tijd zij nodig denkt te hebben. Tegenwoordig zie je dat het haar en de make up door dezelfde persoon wordt gedaan. Mochten het 2 verschillende personen zijn plan dan wat extra tijd in.

Naar een aantal keren doorpassen is dan nu toch het moment; eindelijk mag je jouw droom jurk aan. Van tevoren is het belangrijk dat je weet hoeveel tijd het kost om de jurk aan te trekken. De ene jurk is de andere niet. Zo maakt het natuurlijk verschil of er knoopjes aan de jurk zitten of dat er een ritssluiting is. Hoelang duurde het in de winkel voordat je de bruidsjurk aan had? Tel er dan een half uurtje bij op. Vergeet ook niet om tijd in te plannen voor de bruidsaccessoires zoals de bruidslingerie, schoenen en sieraden.

De fotograaf zal in de ochtend aanwezig zijn en er zullen foto’s gemaakt worden van je make-up, haren en het aantrekken van je jurk. Dit kost je geen extra tijd. Toch is het verstandig om een kwartier voor extra foto’s in te plannen. Hoe leuk is het om alvast met je vriendinnen, moeder/zus een aantal foto’s te maken. Maak er gelijk een gezellig koffiemomentje van en vergeet dat lekker koekje niet.

Het tweede gedeelte van de dag; de ceremonie. De basis van het draaiboek is de ceremonie. Je plant alles om de ceremonie heen. Qua tijdsplanning moet je tussen de ochtendplanning en de ceremonie rekening houden met het volgende;

  • Het eerste moment dat je jouw bruidegom ziet. Plan hier ongeveer een half uur voor. Zo hoeven jullie niet te haasten.
  • De fotoshoot met elkaar op een mooie externe locatie. Plan hier ongeveer 2 uur voor in. Dit is inclusief reistijd.
  • Kleine pauze van ongeveer 15 minuten tussen de fotoshoot en het reizen naar de trouwlocatie in.
  • Je reistijd tussen de foto locatie en de trouwlocatie.
  • Je entree en ontvangst van de gasten; wil je gasten ontvangen met een kop koffie of thee en iets kleins om te eten? Of wil je entree maken tijdens de ceremonie.

Hoelang de ceremonie exact gaat duren dat weet je niet. Maar als je uitgaat van 60 minuten dan zit je goed. Mocht je na het officiële gedeelte nog een kerkelijke inzegening laten plaatsvinden plan dan 2 uur in. Dit is over het algemeen wat ruim genomen, waardoor het gene probleem is als je een trouwbelofte naar elkaar wil uitspreken en/of als getuigen wat willen zeggen. Na het officiële gedeelte willen de gasten jullie graag feliciteren en jullie huwelijk met jullie vieren.

Bruidstaart en champagne mag daar natuurlijk niet aan ontbreken. Plan voor het tootmoment zo’n half uur. Dan heb je genoeg tijd om de bruidstaart aan te snijden, te toosten en felicitaties in ontvangst te nemen.

De toost zal overlopen in het aperitief voorafgaand op het huwelijksdiner. Qua tijdstip is het dan ook handig om rekening te houden met het tijdstip van aanvang van het diner. Laat een aperitief niet te lang duren. Als je zo 1,5 uur hiervoor neemt zit je goed.

De trouwfoto’s moeten ook in het draaiboek worden opgenomen. Bespreek samen met de fotograaf wat het beste tijdstip is om foto’s te maken en hoelang dit gaat duren. Een richtlijn is ongeveer 5 minuten per groepsfoto. Een tip; maak van tevoren een schema met wie jullie op de foto willen, zodat dit soepel en relaxed verloopt.

Het huwelijksdiner is het meest intieme moment met jou en jouw daggasten. Plan hier dan ook ruim de tijd voor. Wil je de feestavond om 20.30 uur laten starten, zorg dan dat je om 17.30 uur met je gasten aan tafel gaat. 2,5 uur lijkt lang, maar is zo voorbij. Meestal worden er tijdens het diner een aantal stukjes gedaan en speeches gehouden. De tijdsduur van het diner is natuurlijk ook afhankelijk van het soort diner. Een sit down 3-gangen diner duurt natuurlijk langer dan een lopend buffet. Zorg dat je een half uur voordat de feestavond begint, klaar bent met het diner. Zo heb je even de tijd voor elkaar en kan je jezelf opfrissen voordat de beentjes van de vloer gaan.

Dan is het tijd voor de feestavond. Een gemiddelde feestavond duurt tussen de 4 en 4,5 uur. Je zou de openingsdans in je draaiboek kunnen opnemen en het eindstip van de feestavond. Geef je feestavond een bijzonder twist en plan een late night snack zo’n half uur voor het eindtijdstip in. Bedenk ook van tevoren hoe je gefeliciteerd wilt worden door de gasten en plan hier tijd voor in.

Einde

Nieuws

Audiovisuele middelen onmisbaar tijdens een bijeenkomst of vergadering!

20 februari 2018

Op ons landgoed organiseren wij dagelijks veel bijeenkomsten, seminars en congressen. Steeds meer bedrijven willen papierloos vergaderen en daarnaast maken ze graag gebruik van de meest moderne audiovisuele middelen. Audiovisuele middelen spelen tijdens een professioneel evenement dan ook een onmisbare rol. Deze rol wordt steeds belangrijker. Een seminar of congres moet uiteraard inhoudelijk heel goed […]

Lees verder

Trouwringen; zo kies je de juiste!

18 januari 2018

Het uitzoeken van een trouwring vergt de nodige inspanning. Je draagt de trouwring de rest van je leven dus zorgvuldigheid bij het uitkiezen is van belang! Maar waar let je nou precies op bij het uitzoeken van de juiste trouwring? Een trouwring staat symbool voor eeuwige liefde. Een trouwring heeft net als tijd geen begin […]

Lees verder

6 tips om een vergaderlocatie te kiezen

18 december 2017

Extern vergaderen is een trend en blijkt ook nog zeer succesvol te zijn! Het geeft medewerkers inspiratie en tevens zorgt het voor innovatieve ideeën. Je wordt minder afgeleid, want hoe vaak komt er op kantoor toch nog even een collega binnen die iets te vragen heeft?  Extern vergaderen draagt dus ook bij aan de concentratie […]

Lees verder

Restaurants

Bijeenkomsten

Trouwen

Activiteiten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief