Landgoed Salentein

Hoe organiseer je een perfecte vergadering?

Chaos creëren tijdens een vergadering is heel makkelijk. Niemand die het gesprek leidt, vergeten om te notuleren? Op deze manier mist een vergadering structuur en is het resultaat ver te zoeken. Structuur is tijdens een vergadering dus ontzettend belangrijk. Door de deelnemers een rol te geven bereik je deze structuur op een makkelijke manier.

 

Rollen

De bekendste rollen zijn voorzitter, notulist en deelnemer. Door deze rollen te verdelen maak je een vergadering efficiënt en effectief, iedereen kent zijn of haar verantwoordelijkheden.

 

Voorzitter

De voorzitter moet de vergadering voorbereiden en de deelnemers van te voren op de hoogte brengen van de agenda. Het is belangrijk voor de deelnemers om te weten wat het gezamenlijke doel is van een vergadering, dan kan de deelnemer zich hier alvast op voorbereiden. Een voorzitter is ook wel een gespreksleider, die de agendapunten inleiding geeft en die de vergaderdoelen en het tijdschema bewaakt.

 

Notulist

Tijdens een vergadering wordt er vaak veel gezegd en worden er afspraken gemaakt, hoe prettig is het dan om dit achteraf nog even terug te lezen? Ook deelnemers die niet aanwezig konden zijn kunnen op deze manier nalezen wat er besproken en besloten is.

Notuleer je niets dan blijken gemaakte afspraken en doelen toch vergeten te worden.

 

Deelnemers

Zonder deelnemers geen vergadering, dat is logisch. Maar wat wordt er van je verwacht als deelnemer? Open staan voor standpunten van collega’s en luisteren naar elkaar is heel belangrijk, dit geeft een ‘veilige situatie’ waardoor alle aanwezigen actiever zullen gaan deelnemen. Kom met ideeën en denk mee, dit resulteert er automatisch in dat andere deelnemers ook actiever zullen gaan deelnemen.

 

Wisselen van rol

Vergader je al een tijdje in dezelfde rolverdeling? Wissel dan eens van rol! Dit is soms best eng maar blijkt zeer effectief en stuk dynamischer. Hiermee voorkom je dat mensen ‘gewend’ raken aan een één rol, misschien heeft iemand anders ook welke hele goede voorzitterskwaliteiten?

 

Verdeel bovenstaande rollen voorafgaand aan een vergadering en je hebt garandeert een structuurvolle vergadering met concreet resultaat!

 

 

 

Nieuws

Trouwringen; zo kies je de juiste!

18 januari 2018

Het uitzoeken van een trouwring vergt de nodige inspanning. Je draagt de trouwring de rest van je leven dus zorgvuldigheid bij het uitkiezen is van belang! Maar waar let je nou precies op bij het uitzoeken van de juiste trouwring? Een trouwring staat symbool voor eeuwige liefde. Een trouwring heeft net als tijd geen begin […]

Lees verder

6 tips om een vergaderlocatie te kiezen

18 december 2017

Extern vergaderen is een trend en blijkt ook nog zeer succesvol te zijn! Het geeft medewerkers inspiratie en tevens zorgt het voor innovatieve ideeën. Je wordt minder afgeleid, want hoe vaak komt er op kantoor toch nog even een collega binnen die iets te vragen heeft?  Extern vergaderen draagt dus ook bij aan de concentratie […]

Lees verder

Het ideale draaiboek voor een relaxte bruiloft

9 november 2017

Om je bruiloft relaxed te laten verlopen, is een draaiboek van groot belang. Hoe plan je de dag en welke tijdsduur neem je daarvoor? Wij zullen je hieronder vertellen hoe je een goed draaiboek voor je bruiloft maakt. Om te beginnen is het belangrijk om te achterhalen hoelang iedereen nodig heeft om zijn of haar […]

Lees verder

Restaurants

Bijeenkomsten

Trouwen

Activiteiten

Schrijf je in op onze nieuwsbrief